Forfatter |
Titel |
Abstract |
Beyer, Anders |
Mellem håb og fortvivlelse - et møde med den russiske komponist Alfred Schnittke. i: DMT, nr. 7, 1990/91 |
Lidt biografi og historie. Om Schnittke og Mahler. Selektiv diskografi. |
Bohnenkamp, Elgin |
Stilprobleme in der Neuen Musik - untersucht am Beispiel Alfred Schnittke i: Musik und Bildung 17, nr. 9 september 1985, side 579-585. |
Analyser: Quasi una sonata, 1. Concerto Grosso, 3. violinkoncert. |
Brincker, Jens |
De mægtige tre i: DMT, nr. 1, 1988/89 |
Om Schnittkes forhold til brugsmusik kontra kunstmusik. 1. conc. grosso mm. |
Cholopow, Juri |
Sowjetische Musik vor der "Perestroika" und "Perestroika" in der sowjetischen Musik. i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Titlen er dækkende for indholdet. |
Cholopowa, V. (men identisk med Cholopowa, Walentina, og i øvrigt søster til Cholopow, Juri) |
Alfred Schnittke i: Kunst und Litteratur, nr. 36, 1988, side 250-271 Berlin, 1988. |
Om S's forhold til kunst og komp. Kronologisk værkgennemgang, m. kommentarer til mange værker, specielt 3. symfoni. |
Cholopowa, Walentina |
Zum sinfonischen Denken Alfred Schnittkes (am Beispiel seiner 1. Sinfonie) i: Sowjetische Musik - Betrachtungen und Analysen (side 33-42). Arbeitshefte 37, Akademie der Künste der Deutschen Demokratischen Republik. Red: Hannelore Gerlach Berlin, 1984. |
Værkgennemgang, dog knap så analyserende som vedr. 3. symf. |
Danuser, Hermann Gerlach, Hannelore Köchel, Jürgen (udg.) |
Sowjetische Musik - im Licht der Perestroika. Laaber, 1990. Herfra: Diverse komponistmonografier, samt artikler, nævnt selvstændigt i litteraturlisten. |
|
Dell' Agli, Daniele |
Experimentum Crucis - Begriff und Figur der Polystilistik bei Alfred Schnittke i: MusikTexte nr. 30, juli/aug. 1989, s. 31-34 |
(indholdet er mig ubekendt, da jeg fik artiklen for sent) |
diverse forf. |
Konsertnytt specialudg. til Alfred Schnittke-festival Stockholm, okt. 1989 |
Omtale af mange værker, men i koncertnoteform. |
Eberle, Gottfried |
Utopie von der Universalreligion - Zu Alfred Schnittkes 4. Symphonie i: Musiktexte nr. 30, juli/aug. 1989, s. 35-41 |
(indholdet er mig ubekendt, da jeg fik artiklen for sent) |
Gerlach, Hannelore |
Fünfzig sowjetische Komponisten - eine Dokumentation von Hannelore Gerlach. artikel om Alfred Schnittke, side 360-371. Leipzig / Dresden, 1984 |
Værkfortegnelse ‑1981. Udtalelser fra A.S. vedr. enkelte værker. |
Gojowy, Detlef |
Marginalien zur Neuen sowjetischen Musik i: NZfM, 2, marts/april 1981, s. 139-145 |
Om 20'erne (Roslavetz og Lourié) og om Gubaidulina og Firsowa. |
Gojowy, Detlef |
Neue sowjetische Musik der 20er Jahre uden stedbetegnelse Laaber-Verlag, 1980 |
Om 20ernes progressive komponister. Historisk baggrund og stilanalyser. |
Gojowy, Detlef |
Schnittke: Concerto Grosso nr. 1, Quasi una sonata, Moz-art a la Haydn note til DG 445 520-2 |
|
Gojowy, Detlef |
Sowjetische Avantgarde: Zur neuer Musik nach dem Zweiten Weltkrieg i: Neue Zürcher Zeitung, 185, 12.-13. august, 1989, (side 61-62) |
Om baggrund og tiden efter Stalin. |
Grigorjewa, Galina |
Poly- und Monostilistik in der sowjetischen Musik der achtziger Jahre i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Om begrebet polystilistik kontra collage. Ref. vedr. 70'erne, men konc. om 80'erne. Tendenser i retning af helhed og samling frem for konfrontation. Schnittkes bratsch-koncert mm. |
Iwaschkin, Alexander |
Sowjetische Musik. Von der Struktur zum Symbol. i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Om tendenser til simplificering og symbolbrug i 80'ernes musik. |
Klüppelholz, Werner |
Apokryphe Archäologie - Über Anklänge der Vergangenheit in der Musik der Gegenwart. i: Musiktexte nr. 30, juli/aug. 1989, s. 43-46 |
(indholdet er mig ubekendt, da jeg fik artiklen for sent) |
Köchel, Jürgen |
Alfred Schnittke und seine 1. Symphonie. i: programnote til BIS CD-577 |
Biografiske oplysninger, og ganske udførlige noter til symfoni nr. 1 |
Lesle, Lutz |
Komponieren in Schichten. Begegnung mit Alfred Schnittke. i: Neue Zeitschrift für Musik juli / august 1987 |
Om polystilistik, at komponere "i lag". 2. og 3. symfoni. |
Lewaja, Tamara |
Neue sowjetische Musik unter dem Aspekt des "späten Denkens" i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Om meditative, eftertænksomme tendenser, der tilskrives kulturens "senhed". Nogle vil kalde det Postmodernisme, men ordet nævnes ikke. Schnittkes Requiem, Korkoncert, 2., 3. og 4. symfoni. |
Lück, Hartmut |
Glückszahl Sieben pladeanmeldelse i: Musica, nr. 3, Maj/juni 1994. |
Om BIS-serien og Schnittkes første 7 symfonier. |
McBurney, Gerard |
Alfred Schnittke: Concerto Grosso No. 3 Concerto Grosso No. 4 / Symphony No. 5 note til Decca CD 430 698-2: |
|
McBurney, Gerard |
Musikken i Sovjet i dag - en introduktion i: DMT nr. 6, 1990/91 |
Temmelig udførlig, såvel om sovjetmusikkens historie som dens nuværende stadium |
Moody, Ivan |
The Music of Alfred Schnittke i: Tempo, nr. 168, marts 1989 |
Omtale af mange værker, heriblandt de 4 første symfonier, korkoncert, 1. concerto grosso m.fl. |
Nestjew, Israil |
Sowjetische Musik heute i: NZfM, 2, marts/april 1981, s 109-114 |
Den officielle mening anno 1981. Schnittke og Denisov nævnes akkurat. |
Petruschanskaja, J. |
Ein Gespräch mit Alfred Schnittke: Die Möglichkeiten des Dialogs zwischen Bild und Musik im Film. i: Kunst und Litteratur, nr. 36, 1988, side 272-280 Berlin, 1988. |
Som titlen siger. Filmkomp. og øvrig komp. har påvirket hinanden. |
Polin, Claire |
Interviews with Soviet Composers i: Tempo, nr. 151, dec. 1984 (side10-16) Boosey & Hawkes, London 1984 |
Enkelte interessante udtalelser, men mest om almindeligheder. |
Porwoll, Tatjana |
Die alternative Komponistengeneration in Moskau i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Om generationerne efter Schnittke, Denissow og Gubaidolina |
Porwoll, Tatjana |
Verschiedene Einflüsse und Richtungen - Alfred Schnittke im Gespräch i: Musiktexte nr. 30, juli/aug. 1989, s. 25-28 |
(indholdet er mig ubekendt, da jeg fik artiklen for sent) |
Rasmussen, Per Erland |
Musikken i Sovjetunionen efter 2. verdenskrig i: DMT 59 /4, 1984-85 (side 220-226) |
Historie, samt kort kar. og kritik af S. |
Rice, Hugh Collins |
Further Thoughts on Schnittke i: Tempo, nr. 168, marts 1989 |
Quasi una Sonata og 3. strygekvartet. |
Sachs, Joel |
Notes on the Soviet Avant-Garde i: Schwarz Festschrift USA 1984 |
Om at opføre russisk musik i vesten i beg. 80'erne. Mindre analyser af Quasi una Sonata + Conc. Grosso. |
Sawenko, Swetlana |
Alfred Schnittke: 4. Concerto grosso / 5. Sinfonie i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Analyse, der kan give nogle hints, men som på nogle punkter er alt for overfladisk, nogle vil sige fejlagtig. |
Schneider, Klaus |
In honorem J. S. Bach i: musik und kirche nr. 1 1984 og fortsat i sept./okt. 1985. |
En bibliografi over musikalske hyldester af Bach, i form af variationer og bearbejdelser af Bachs musik, samt kompositioner over B‑A‑C‑H. |
Schnittke, Alfred |
- im Gespräch mit Julia Makejewa und Gennadi Zypin. i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Om polystilistik. Om "platoniske" musikalske idéer. |
Schnittke, Alfred |
Auf dem Wege zur Verwirklichung einer neuen Idee i: Danuser, Herman m.fl.: Sowjetische Musik im Licht der Perestroika, s.d. |
Om den kompositoriske idé og umuligheden i at virkiliggøre den. "Platoniske" musikalske idéer. |
Schnittke, Alfred |
note til 2. symfoni BIS CD-667 |
|
Schnittke, Alfred |
Polystilistische Tendenzen in der modernen Musik i: Musiktexte nr. 30, juli/aug. 1989, s. 28-30 |
Schnittkes egen def. af polystilistik fra 1973. Skelner mellem citat og allusion (hentydning). Mange værkreferencer. |
Schnittke, Alfred (red. Erik Stahl) |
Dømt til at være sig selv i: DMT nr. 2, 1988/89 |
Schnittkes egen vurdering af sovjetmusikkens historie og hans egen placering i den. |
Schwarz, Boris |
Music and Musical Life in Soviet Russia 1917-1970 London, 1972 |
Den engelsksprogede førsteudgave. Oversat til tysk i 1982. |
Seaman, Gerald Roberts |
"Recent trends in soviet music" i: Australian Slavonic and East European studies, nr III /1 1989 (side 107-18) Australien, 1989 |
Ikke mange ord om S. Handler bl.a. om folkemusik. |
Stahl, Erik |
Musik for folket i: Russisk Jubilæumsskrift 1963-1988, side 89-95. Russisklærerforeningens bestyrelse, København, 1988. |
Om musikkens dårlige kår - og S's succes til trods. Om manglende perestroika i komp.foreningen. |
Tarakanow, Michail |
Russisch-sowjetische Musik heute (auf der Suche nach Synthese) i: Sowjetische Musik - Betrachtungen und Analysen (side 106-112) Arbeitshefte 37, Akademie der Künste der Deutschen Demokratischen Republik. Red: Hannelore Gerlach Berlin, 1984. |
Som titlen siger. Er stærkt præget af officielle sovjetiske holdninger til musikken - polystilistik begrundes som forsøg på syntese. 1. Conc. Grosso. |
Weitzman, Ronald |
Cello Concerto No. 2, Concerto Grosso No. 2 note til BIS CD 567 |
|
Weitzman, Ronald |
Symphony No. 8 , Concerto Grosso No. 6 note til Chandos CD 9359 |
|
Forfatter |
Titel |
Abstract |
Beckman, Jesper |
Gennem århundreders tårer - en samtale med komponisten Poul Ruders i: DMT, nr. 6, 1985/86 |
(ingen nærmere præsentation) |
Bosæus, Catharina & Ihlemann, Lisbeth |
Om musikvideo da capo nr. 1 Århus, 1991 |
Indeholder et afsnit om postmodernisme, hovedsagelig baseret på Kyndrups bog. |
Brincker, Jens |
Materiale og sprog i: Musik og Forskning, nr. 11, 1985-86 |
Om musikkens sprogkarakter og materialets indflydelse herpå |
Brincker, Jens |
Modernisme og postmodernisme i nordisk musik i: DMT, nr. 1, 1985/86 |
Fyldig diskussion, baseret på Arnfinn Bø-Ryggs artikel (s.d.). Diskuterer postmodernisme hos bl.a. Andrew Lloyd-Webber (sic!) |
Brincker, Jens |
Ruders receptionen - London, København, Horsens i: DMT, nr. 3, 1990/91 |
Om Ruders 1. symfoni. |
Bø-Rygg, Arnfinn |
Modernisme - Avantgardisme - Postmodernisme. Om betingelserne for den postmoderne musikalske erfaring. i: DMT, nr. 5, 1985/86 |
(ingen nærmere præsentation) |
Hansen, Ivan |
Hvad er postmodernisme i: DMT, nr. 2 1985/86 |
(ingen nærmere præsentation) |
Hartwell, Robin |
Postmodernism and art music i: Miller, Simon (ed.): The Last Post - Music After Modernism. Manchester & New York, 1993. |
Om modernisme og postmodernisme. Brahms' brug af gammel musik. Betragtninger om neoklassik kontra postmodernisme, og postmodernisme i det hele taget. Schnittkes 3. strygekvartet diskuteres. |
Jensen, Jørgen |
Postmodernismens rum i: DMT, nr. 2 1985/86 |
(ingen nærmere præsentation) |
Jensen, Jørgen I. |
Nye, aldrig før hørte sammenhænge i: DMT, nr. 8, 1969, s. 198-201 |
Om Karl Aage Rasmussens musik-på-musik i 60'erne. |
Jensen, Jørgen I. |
Tide og utide - omkring Karl Aage Rasmussens tids-symfoni i: DMT nr. 5-6, 1984/85 |
Om Karl Aage Rasmussens symfoni: "A Symphony in Time" fra 1982. |
Kyndrup, Morten |
Det Postmoderne - om betydningens forandring i kusnt, litteratur, samfund. Århus, 1986 |
Et standardværk om modernisme kontra postmodernisme. |
Lyotard, Jean-Francois |
Det postmoderne forklaret for børn Paris, 1986 (dansk: Akademisk Forlag, 1989) |
Efterfølgeren til "Viden og det postmoderne samfund". Er bestemt ikke letlæst, selv om titlen antyder det. |
Lyotard, Jean-Francois |
Viden og det postmoderne samfund Paris, 1979 (dansk: forlaget "Sjakalen", 1982) |
Standardværket fra postmodernismens "fader". |
Mortensen, Frands & Møller, Jørn |
Offentlighed & massekommunikation i: "Massekommunikation - introduktion til et undervisningsområde" v. P. Olivenius, O. Rasmussen og P. Ringholm. København, 1976 |
Om Jürgen Habermas' "offentlighedsteori". |
Nielsen, Poul |
"Figurativ musik" og "Om Johann Sebastian Stravinskij" i: Hjerte og hjerne i musikken Borgens forlag, 1980. |
Reinterpretation af Stravinskijs neoklassicisme. |
Pade, Steen |
Antifoni - en analyse i: DMT, 1992/93, s. 221-227 |
Analyse af Pelle Gudmundsen-Holmgreens "Antifoni". |
Rasmussen, Karl Aage |
Musik i det 20. århundrede (Gads musikhistorie) i: GADs musikhistorie, red. Søren Sørensen & Bo Marschner, København, 1990. |
(ingen yderligere kommentarer) |
Rasmussen, Karl Aage |
Overlever historien? i: DMT nr. 6, 1986/87, s. 320-324 |
Meget præcis artikel om "Avantgarde og postmoderne tradition i den nye musik". |
Rasmussen, Karl Aage & Høm, Jesper |
Toneangivende danskere. København 1991 |
Korte artikler om en række nulevende, danske komponister. |
Rasmussen, Per Erland |
Artikler i programhæfte til MUSIKHØST 90 festival for ny musik 22.-25. /11 1990 F.U.T. |
Om Poul Ruders. |
Ruders, Poul |
Artikel i programhæfte til MUSIKHØST 90 festival for ny musik 22.-25. /11 1990 F.U.T. |
Poul Ruders om sig selv. |
Stig Nielsen, E |
Kroppen - her i rummet, nu Ålborg, 1987 |
Kort fremstilling om postmodernisme. |
Thyssen, Ole |
Person og værk - om modernismens og postmodernismens forhold mellem viden, moral og kunst DMT, nr. 2, 1985/86 |
(ingen yderligere kommentarer) |
Thyssen, Ole |
Påfuglens øjne - Efter postmodernismen København, 1987 |
Postmodernismekritisk fremstilling. |
Werner, Sven Erik |
Den indre scene i: "Information" 18.12.90 |
Interview med Poul Ruders om hans 1. symfoni. |
Sonate nr. 2 (Quasi una
sonata) for violin og kammerorkester |
Universal Edition, ue 18 893 |
Concerto Grosso nr. 1 for
2 violiner, cembalo/klaver og strygeorkester |
Philharmonia studiepartitur nr. 488 (Universal Edition) |
Symfoni nr. 1 |
Sikorski, Hamburg, venligt udlånt af edition Wilhelm Hansen |
Symfoni nr. 3 |
Sikorski, Hamburg, venligt udlånt af edition Wilhelm Hansen |
4. Concerto Grosso / 5.
Symfoni |
Venligt udlånt af Sikorski, Hamburg |
Concerto Grosso nr. 1,
Quasi una sonata, Moz-art à la Haydn, A Paganini |
Deutsche Grammophon, 445 520-2. Gidon Kremer/Tatiana Grindenko, dir. Heinrich Schiff |
Symfoni nr. 1 |
BIS CD-577 Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, dir. Leif Segerstam |
Symfoni nr. 2 "St.
Florian" |
BIS CD-667 Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, dir. Leif Segerstam |
Symfoni nr. 3 |
Melodiya SUCD 10-00064 The USSR Ministry of Culture Orchestra, dir. Gennadi Rozhdestvensky |
Symfoni nr. 4 (+ Requiem) |
BIS CD-497 Stockholm Sinfonietta, Uppsala Akademiska Kammarkör, dir. Okko Kamu |
4. Concerto Grosso / 5.
Symfoni |
Decca CD 430 698-2 Royal Concertgebouw Orchestra, dir. Riccardo Chailly |
Symfoni nr. 8, Concerto
Grosso nr. 6 |
Chandos 9359 Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, dir. Gennadi Rozhdestvensky |
Concerto grosso nr. 2,
cello concerto nr. 2 |
BIS CD-567 Malmö Symphony Orchestra, dir. Lev Markiz |
Koncert for kor |
Melodiy SUCD 10-00066 The USSR Ministry of Culture Chamber Choir, dir. Valeri Polyansky |